Blythe? Herre buddha säger jag bara!

 Publicerat: 2009-09-14 @ 20:59:44

Har någon hört talas om en väldigt DYR docka som heter BLYTHE?


















 

 


Blythedoll

Det fick jag höra häromkvällen... och blev ganska häpen över den här lilla dockan som kan kosta hela mitt studielån!!!!!! Är inte det sjukt? För dig som inte redan känner till den här dockan hänvisar er till dockans officiella hemsidan, där ni kan läsa lite om den. Här sammanfattar jag lite om Blythe. Dockan finns i olika variation, olika hårfärg, kläder, stilar och ögonfärger. Priser är varierande beror på vilken modell man köper (det kan kosta från nån tusenlapp, upp till tiotusenlappar). Det har varit populärt sedan länge i hela Asien, även Thailand (det var där jag fick reda på). Särskilt i Thailand är just nu Blythe en mode inom TV-branchen, där kända skådespelerska går bärande på sin favorit Blythe-docka. En av kändisarna har till och med öppnat en Blythe-butik på en stor shopping-center i Bangkok.

Jag har även hört att man kan ta med dockan till ett speciellt Blythe-spa..... Hallå???? Snacka om slöseriet! Jag har hört talas om att hunder och katten kan trimmas på deras respektiva salonger, vilket är inte ovanligt längre, men aldrig att någon ska ta med sig sin docka på SPA!

Inte för att jag är nu sur över att jag själv inte har råd till detta, men jag kan inte låta bli och tänka hur besatta människor kan vara över dockorna. Och att vi människor kan prioritera på ett sjukt sätt ibland. Jag tänker på vissa människor som inte ens har råd att äta middag i Thailand, som inte har möjlighet att bjuda sina barn på skolgång, som inte tjänar de betjänade pengarna på sina fysiskkrävande jobb (thailändska bärplockarna i norrland). Listan kan göras lång.... Fattiga barn som inte ha leksaker, samlar på gamla kapsylöppnade, trasiga dockor och liknande, medan de rika (eller de som har det bra) har råd att köpa en tusenlappisdocka som visar sig kan BLINKA och gå på SPA!

Är jag avundsjuk?.... inte ett dugg.... hade jag haft råd till dockan hade jag inte köp den.... ändå.
Jag tycker att pengarna som jag har slitit för förtjänar spenderas på bättre saker... Njaa.. vad menar jag med bättre saker? Jo, vad som helst, men inte en SPA-krävande-, tusenlappisdocka som heter Blythe.

Herre buddha säger jag bara:)


Skulle du kunna tänka dig och äga en sådan?


♥ Kommentarer ♥

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback